Ar Eiropas Sociālā fonda atbalstu Veselības ministrija (VM) kopā ar ekspertiem izstrādājusi mācību filmu pusaudžiem, kas skolotājiem palīdzēs darbā ar ņirgāšanās problemātikas risināšanu. Filmā ar praktiskām situāciju izspēlēm un eksperta komentāriem ir skaidrota ņirgāšanās būtība, pazīmes, sekas, kā arī piedāvāti rīcības principi gadījumos, kad pusaudži saskaras ar ņirgāšanās situācijām. Mācību filma ir tapusi VM informatīvās kampaņas “Ieskaties acīs! Ņirgāšanās – nav smieklīgi!” ietvaros.
Mācību filmas saturisko pamatu veido īpaši šai kampaņai pielāgota pieeja “ATĀ ņirgāšanās!”. Tā ir balstīta zinātniskos pētījumos, jomas profesionāļu darbā ar pusaudžiem un līdzīgām pieejām citviet Eiropā, kas ir pielāgotas Latvijas skolu realitātei.
“Ņirgāšanās situācijas var būt ļoti dažādas, tomēr visos gadījumos rīcības pamatprincipi ir nemainīgi – tās ir attiecības, tehnikas un ātra rīcība ņirgāšanās situāciju gadījumā. Mācību filmā šie aspekti ir aptverti no visām ņirgāšanās situācijā iesaistītajām lomām – upura, pāridarītāja un vērotājiem. Svarīgi uzsvērt, ka no ņirgāšanās cieš visas iesaistītās puses – pieaug psihiskās un fiziskās veselības riski, pasliktinās pusaudžu pašvērtējums un spēja kādam uzticēties, kā arī pazeminās sekmes un tālākās dzīves panākumi,” skaidro viens no kampaņas ekspertiem, filmas scenārija līdzautors un pusaudžu psihoterapijas speciālists Nils Konstantinovs.
VM kopā ar jomas ekspertiem aicina vecākus un pusaudžus kopā noskatīties šo filmu un apspriest gan atspoguļotās situācijas, gan bērnu pieredzi skolā. Mācību filmu varēs izmantot arī skolā audzināšanas stundās, lai kopā ar pusaudžiem skatītos un apspriestu ar ņirgāšanās problemātiku saistītus jautājumus. Kā papildmateriāls filmai ir plakāts par to, kā rīkoties un kur vērsties ņirgāšanās situāciju gadījumā. Šo plakātu skolotāji, skolu vadība vai paši pusaudži ir aicināti izdrukāt un izvietot klašu telpās. Plakāts būs lejupielādējams www.esparveselibu.lv.
“Informatīvs plakāts ar rīcības pamatprincipiem ņirgāšanās situāciju gadījumā ir vienkāršs, bet efektīvs veids, kā ziņot par ņirgāšanos un kopīgiem spēkiem to novērst, jo šobrīd nereti veidojas situācija, kad informācija par ņirgāšanās problēmas esamību līdz skolotājiem un atbalsta personālam nemaz nenonāk, kā rezultātā tā netiek risināta,” piebilst N. Konstantinovs.
Pirms publicēšanas mācību filma tika pilotēta vairāk nekā 40 pusaudžiem, lai precīzi noskaidrotu, vai tā atbilst pusaudžu vajadzībām. Pilotēšanas rezultāti liecina, ka pusaudži pozitīvi atsaucas par filmas saturu un ar ņirgāšanos saistīto aspektu skaidrojumu. Gandrīz 80% pusaudžu ieteiktu to noskatīties arī saviem draugiem.