Komercdarbības atbalsts un tā kontrole ir viena no jomām, kas noteikta Eiropas Savienības pamatlīgumā. Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 1.punkts, kas tālāk interpretēts Eiropas Savienības tiesu judikatūrā, definē kritērijus, kuriem izpildoties, valsts īstenots pasākums kvalificējas kā komercdarbības atbalsts. Un tikai tādi valsts īstenoti pasākumi, kuri vienlaicīgi izpilda visus Līguma 107.panta 1.punkta nosacījumus, ir pakļauti komercdarbības atbalsta kontrolei. Un komercdarbības atbalstu iespējams tiem piešķirt tikai, piemērojot atbilstošu komercdarbības atbalsta regulējumu. Komercdarbības atbalsta kontroles pienākums vienādi attiecas uz visām Eiropas Savienības dalībvalstīm (un Eiropas Ekonomiskās zonas valstīm).

Vispārīgi par valsts atbalstu

Detalizētākai izpratnei par to, kas ir komercdarbības atbalsts:

  • Eiropas Komisija izstrādājusi Valsts atbalsta jēdziena dokumentu, kas skaidro gadījumus, kad jāpiemēro valsts atbalsta regulējums. Informācija pieejama Eiropas Komisijas mājas lapā. (Ņemot vērā to, ka ES tiesu prakse attīstās, dokuments neaptver aktuālākās valsts atbalsta lietas.)
  • Finanšu ministrija ir izstrādājusi Valsts atbalsta vadlīnijas. Informācija pieejama šeit sadaļā “Skaidrojoša informācija
  • Infografika Kā konstatēt komercdarbības atbalstu?"

De minimis atbalsts:

Eiropas Komisija ir ieviesusi de minimis atbalsta jēdzienu, kura saturiskā jēga nozīmē, ka  atbalsts viena vienota uzņēmuma līmenī, kas nepārsniedz konkrētu robežu trīs gadu periodā, neietekmē tirdzniecību starp dalībvalstīm un/vai neizkropļo konkurenci, vai nedraud kropļot to, un tādēļ uz to neattiecas Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1.punkts.

Viena vienota uzņēmuma definīcija ietver četrus kritērijus (jāizpildās vismaz vienam):

  1. a) vienam uzņēmumam ir kapitāla daļu īpašnieku vai dalībnieku balsstiesību vairākums citā uzņēmumā;
  2. b) vienam uzņēmumam ir tiesības iecelt vai atlaist cita uzņēmuma pārvaldes, vadības vai uzraudzības struktūras locekļu vairākumu;
  3. c) vienam uzņēmumam ir tiesības īstenot dominējošu ietekmi pār citu uzņēmumu saskaņā ar līgumu, kas noslēgts ar šo uzņēmumu, vai saskaņā ar tā dibināšanas līguma klauzulu vai statūtiem;
  4. d) viens uzņēmums, kas ir cita uzņēmuma kapitāla daļu īpašnieks vai dalībnieks, vienpersoniski kontrolē kapitāla daļu īpašnieku vai dalībnieku vairākuma balsstiesības minētajā uzņēmumā saskaņā ar vienošanos, kas panākta ar pārējiem minētā uzņēmuma kapitāla daļu īpašniekiem vai dalībniekiem.

Vairāk informācijas par vienu vienotu uzņēmumu šeit: Informatīvs materiāls par mikro, mazā un vidējā uzņēmuma, viena vienota uzņēmuma un grūtībās nonākuša uzņēmuma statusa noteikšanu

Vispopulārākā no regulām ir Vispārējā de minimis regula, un ar 2024.gada 1.janvāri de minimis atbalsta piešķiršanai jāpiemēro Komisijas Regulu 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr.2023/2831).

Komisijas regula Nr.2023/2831 nosaka šādus principus:

  • kopējais de minimis atbalsts jeb robežlielums, ko viena dalībvalsts piešķīrusi vienam vienotam uzņēmumam, jebkurā triju gadu periodā nepārsniedz EUR 300 000;
  • trīs gadu laikposms noteikts kā slīdošs periods, tas ir, turpmāk de minimis atbalsta kopsumma, ko piešķir vienam vienotam uzņēmumam, nevienā trīs gadu periodā no tā piešķiršanas brīža nedrīkst pārsniegt noteikto robežlielumu (no datuma, kurā plānots piešķirt atbalstu skatās trīs kalendāro gadu laikā piešķirto atbalstu (piemēram, ja, atbalstu plānots piešķirt 08.08.2024., tad ņem vērā iepriekš piešķirto de minimis atbalstu periodā no 08.08.2021. (ieskaitot) līdz 08.08.2024).
  • Ar 2024.gada 1.jūliju ir noslēdzies pārejas periods un Komisijas regula Nr.1407/2013 (2013.gada 18.decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam vairs nav piemērojama un de minimis atbalstu saskaņā ar šo regulu piešķirt nav iespējams.

Sabiedrisko pakalpojumu de minimis regula

Ar 2024.gada 1.janvāri vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes (sabiedrisko pakalpojumu) de minimis atbalsta piešķiršanai jāpiemēro Komisijas Regulu 2023/2832 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam, ko piešķir uzņēmumiem, kuri sniedz pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2832). Komisijas regula Nr.2023/2832  nosaka šādus principus:

  • kopējais de minimis atbalsts jeb robežlielums, ko viena dalībvalsts piešķīrusi vienam vienotam uzņēmumam, jebkurā triju gadu periodā nepārsniedz EUR 750 000
  • Komisijas regulā Nr.2023/2832 tiek lietots jēdziens “viens vienots uzņēmums”.

Ar 2024.gada 1.jūliju ir noslēdzies pārejas periods un Komisijas regula Nr.360/2012 (2012.gada 25.aprīlis) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam, ko piešķir uzņēmumiem, kuri sniedz pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, vairs nav piemērojama un de minimis atbalstu saskaņā ar šo regulu piešķirt nav iespējams.

Lauksaimniecības nozares un zvejniecības nozares de minimis regulas

Attiecībā uz de minimis atbalstu lauksaimniecības nozarē tiek piemērota Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē. Savukārt attiecībā uz de minimis atbalstu zvejniecības un akvakultūras nozarē tiek piemērota Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regula (ES) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē.

Minēto regulu piemērošana Latvijā atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 9.pantā noteiktajam ietilpst Zemkopības ministrijas kompetencē.

Spēkā esošie atbalsta pasākumi, kas ir Satiksmes ministrijas kompetencē

Spēkā esošās valsts atbalsta programmas (17.01.2020)

Spēkā esošās de minimis atbalsta programmas:

Aktīvās programmas

Lietu reģistrs Eiropas Komisijas Konkurences direktorāta mājaslapā