Kā nepieļaut sekundāra valsts atbalsta situāciju?

Komercdarbības atbalsts pēc būtības ir kritiski vērtējama situācija – tas pamatā ir aizliegts, jo komercdarbības atbalsts būtu tādas priekšrocības, ko publiskās iestādes piešķir saimnieciskās darbības veicējam, potenciāli radot konkurenci kropļojošus apstākļus.

Publiskā iepirkuma noteikumi nodrošina, ka, veicot iepirkumus no privātā sektora, publiskie līdzekļi tiek izmantoti pienācīgi. Tomēr arī tad, ja ir ievērotas publisko iepirkumu regulējuma prasības, pastāv nelikumīga komercdarbības atbalsta piešķiršanas risks.

Lai publiskajā iepirkumā netiktu šādas situācijas pieļautas, lai tiktu izslēgts komercdarbības atbalsts pakalpojuma sniedzēja līmenī (tā dēvētais “sekundārais valsts atbalsts”), iepirkumā pakalpojuma sniedzējs jāizraugās atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā konkursa procedūrā, proti, tādā veidā, lai nodrošinātu, ka šis darījums atbilst tirgus nosacījumiem.

 

Riskantās iepirkuma situācijas

  • Kas tad būtu tās situācijas, kad tiek uzskatīts, ka tomēr iepirkuma procedūra nav tāda, kas būtu atklāta, pārredzama, nediskriminējoša un konkurenci nodrošinoša Tās ir:

    • sarunu procedūra, iepriekš nepublicējot paziņojumu par līgumu;
    • Publisko iepirkumu likuma (PIL) izņēmumu piemērošana, kā rezultātā procedūra nav atklāta, pārredzama, nediskriminējoša un konkurenci nodrošinoša*;
    • ja iepirkumā ir tikai viens piedāvājums – šādā gadījumā būtu papildus jāpārliecinās, vai tika pilnībā ievērota atklāta iepirkumu procedūra, jāvērtē, vai tiešām iepirkums nodrošināja reālu konkurenci un vai cena atbilst tirgus cenai. Ja tas ir nodrošināts, tad viss ir kārtībā.

*piemēram, PIL 3.panta otrās daļas izņēmums līgumiem par pētniecības un izstrādes pakalpojumiem

 

Izrietošie riski

Ja netiek veikta atklātā iepirkumu procedūra, saņemtais publiskais atbalsts pakalpojuma sniedzējam noslēgtā iepirkuma līguma ietvarosvar kvalificēties kā komercdarbības atbalsts, kura piešķiršanā būtu jāievēro komercdarbības atbalsta regulējums.

Ja darījums neatbilst tirgus nosacījumiem, tā ietvaros preču vai pakalpojuma sniedzējs ir saņēmis tādu ekonomisko priekšrocību, ko nevarētu saņemt parastos tirgus apstākļos, t.sk. atlīdzība par saņemto preci vai pakalpojumu pārsniedz tirgus cenu.

Ja pakalpojuma sniedzējam nav iespējams to piešķirt kā komercdarbības atbalstu*, tad visi pakalpojuma sniedzēja saņemtie publiskie līdzekļi kvalificējas kā nelikumīgs valsts atbalsts un ir atmaksājami atbalsta sniedzējam kopā ar procentiem**, ko paredz nelikumīga valsts atbalsta atmaksas nosacījumi.

* Lai piešķirtu komercdarbības atbalstu, šādai iespējai jābūt paredzētai programmas noteikumos, jādefinē valsts atbalsta veids, kā arī jāievēro nosacījumi, kas attiecas uz atbalsta saņēmēju

** Atbilstoši metodikai, ko paredz Komercdarbības atbalsta kontroles likums

 

Iepirkumā – atklāta procedūra!

Nodrošinot atklātu iepirkuma procedūru, pakalpojuma sniedzējam netiek sniegta ekonomiskā un selektīvā priekšrocība sniegt šo pakalpojumu, tādējādi tiek izslēgta viena no komercdarbības atbalsta pazīmēm – ekonomiskā priekšrocība. Tādējādi publiskie līdzekļi, ko saņem šis pakalpojuma sniedzējs, nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts ar saviem striktajiem nosacījumiem, bet gan kā parasts publisks atbalsts. 

To nodrošina tādējādi, ka tirgum pienācīgi ir paziņota vēlme pēc kāda pakalpojuma un ir bijusi iespēja pieteikties sniegt šo pakalpojumu visiem, kam ir bijusi vēlme un iespējas. Vienlaikus šī atklātā iepirkumu procedūra nodrošina darījuma atbilstību tirgus nosacījumiem - tiek nodrošināta tirgus cena.

  • Konkursam ir jābūt:
    • konkurenci nodrošinošam, lai procesā varētu piedalīties visi ieinteresētie un nosacījumiem atbilstīgie pretendenti,
    • pārredzamam, lai nodrošinātu, ka visi ieinteresētie pretendenti katrā konkursa procedūras posmā ir vienādi un pienācīgi informēti;
    • pietiekami plaši publiskotam, lai par to varētu uzzināt potenciālie piedāvājumu iesniedzēji;
    • ar nediskriminējošu attieksmi pret visiem piedāvājumu iesniedzējiem visos procedūras posmos, jau procedūras sākumā nosakot objektīvus atlases un līgumslēgšanas kritērijus;
    • garantējot vienlīdzīgu attieksmi, līgumslēgšanas kritērijiem būtu jābūt tādiem, kas dod iespēju objektīvi salīdzināt un novērtēt piedāvājumus.