Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA) ir sagatavojusi papildu skaidrojumu par pētniecības projektos piesaistāmo pētnieku izvēli, ņemot vērā Eiropas Savienībā (ES) un Latvijā noteiktās sankcijas.
CFLA atkārtoti vērš uzmanību: ES fondu līdzfinansētu pētniecības projektu īstenošanā nav piesaistāmi Krievijas Federācijas pilsoņi.
Lai nodrošinātu, ka ES fondu finansējuma piešķiršana notiek tikai ar Latvijas nacionālās drošības, sabiedrības interesēm un demokrātiskajām vērtībām saderīgiem projektiem, saskaņā ar Valsts drošības dienesta sniegto viedokli projektu īstenošanas ietvaros nav pieļaujama jebkāda līmeņa un vides sadarbība ar Krievijas pilsoņiem, jo šāda sadarbība rada augstus izlūkošanas riskus un draudus Latvijas drošībai. Riskus valsts drošībai rada ne tikai pētniecības rezultātu, metožu, datu, informācijas par projektā iesaistīto personu izmantošana, bet arī iespējamā kontaktu veidošana ar Latvijas valstspiederīgajiem. Tas nozīmē, ka finansējuma saņēmējiem projektu īstenošanas laikā ir jānodrošina, ka projektos netiek iesaistīti Krievijas Federācijas pilsoņi - pētnieki, zinātnieki un cits akadēmiskais personāls.
Papildus arī Finanšu izlūkošanas dienests ir atgādinājis, ka ir noteikts* aizliegums tieši vai netieši jebkurai fiziskai vai juridiskai personai, vienībai vai struktūrai Krievijā vai izmantošanai Krievijā pārdot, licencēt vai jebkādā citā veidā nodot intelektuālā īpašuma tiesības vai komercnoslēpumus, kā arī piešķirt tiesības piekļūt vai atkārtoti izmantot jebkādu materiālu vai informāciju, kas aizsargāta ar intelektuālā īpašuma tiesībām vai ir komercnoslēpums un kas ir saistīta ar šajā sankciju regulā noteiktajām** precēm un tehnoloģijām, to nodrošināšanu, ražošanu, apkopi un izmantošanu.
Vēršam uzmanību, ka Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likums attiecas uz visām personām, un tām ir pienākums ievērot un izpildīt starptautiskās un nacionālās sankcijas. Lai pienācīgi nodrošinātu efektīvu sankciju ievērošanu, projektu īstenotājiem ir jānodrošina darījumu atbilstība normatīvajiem aktiem sankciju jomā, veicot visus nepieciešamos pasākumus - tajā skaitā, bet ne tikai – veikt savu darījumu partneru un citu darījumā iesaistīto personu (piemēram, preces ražotāja, izplatītāja, pārdevēja, pārvadātāju, maksājumu izpildē iesaistīto kredītiestāžu u. c.) izpēti.
Sankciju regulā Nr. 833/2014 minēto ierobežojumu neievērošanas gadījumā nodarītais kaitējums var būt neatgriezenisks. Kaitējums skartu ne tikai kādas atsevišķas personas, bet Latvijas valsts un visas sabiedrības intereses kopumā, īpaši attiecībā uz Latviju kā neatkarīgu, demokrātisku, tiesisku un Rietumu pasaulei piederīgu valsti.
Jautājumu vai neskaidrību gadījumā - aicinājums vērsties pie sava projekta vadītāja CFLA vai CFLA Krāpšanas risku novēršanas nodaļas ekspertiem.
* Padomes 2014. gada 31. jūlija Regula Nr. 833/2014 par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā, 3.k panta 2. punkta c) apakšpunktā
** Turpat, 1. punktā
Plašāks izklāsts par ieteikumiem starptautisko sankciju piemērošanā un krāpšanas gadījumu identificēšanā – no CFLA semināra Labā prakse ES fondu projektu īstenošanā, 27.11.2024: