Ievērojot Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma (ATAV likums) Pārejas noteikumu 6. un 20.punktu, Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumos Nr. 671 un to anotācijā noteikto, kā arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas kā atbildīgās ministrijas par pašvaldībām sniegtajiem skaidrojumiem, informējam:

  • ar 2021. gada pašvaldību vēlēšanās jaunievēlētās pašvaldības domes pirmo sēdi izbeidzas visu bijušo pašvaldību domju pilnvaras. Novada pašvaldība ir attiecīgajā novadā iekļauto pašvaldību institūciju, finanšu, mantas, tiesību un saistību pārņēmēja[1];
  • saistību pārņemšanas rezultātā tiek mainīts Eiropas Savienības (ES) fondu projekta finansējuma saņēmējs, ar kuru noslēgts līgums vai  vienošanās par projekta īstenošanu un uzņemtas noteiktas saistības[2];
  • finansējuma saņēmēja maiņa attiecināma gan uz projektiem, kas ir īstenošanā, gan tiem projektiem, kam īstenošanas posms ir noslēdzies un turpinās projekta pēcuzraudzība[3];
  • lai veiktu finansējuma saņēmēja maiņu, ir jāizdara abpusēji līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu grozījumi starp Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (CFLA) un novada pašvaldību kā jauno finansējuma saņēmēju;
  • tuvojoties pašvaldību vēlēšanām CFLA lūgs finansējuma saņēmēju un novada pašvaldību (saistību pārņēmēju), pievienojot pozitīvu apvienojamo pašvaldību finanšu komisijas lēmumu[4], informēt par saistību pārņemšanu un novada pašvaldību, kas turpinās īstenot ar līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu uzņemtās saistības[5];
  • rezultātā noslēgta vienošanās starp CFLA un jauno finansējuma saņēmēju par saistību un tiesību, kas izriet no līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu, pārņemšanu.

! Vienlaikus informējam, ka finansējuma saņēmējs jau šobrīd var pieteikt jaunus vai mainīt projekta kontaktpersonas – projekta vadības personālu darbam Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas 2014.-2020.gadam (KP VIS) e-vidē. Līdz ar to, lai nodrošinātu projekta nepārtrauktību, aicinām jau laicīgi izmantot iespēju un papildus pieteikt jaunas vai mainīt finansējuma saņēmēja projekta vadībā iesaistītās personas KP VIS e-vidē, tādā veidā iepazīstoties ar projekta informāciju KP VIS e-vidē, kā arī e-vides funkcionalitāti.

Noderīgi: Informācija par to, kā kļūt par KP VIS e-vides lietotāju, pieejama šeit.


[1] Pašvaldība, kuru administratīvi teritoriālās reformas ietvaros apvieno, var uzņemties finansiālās saistības tikai pēc tam, kad saņemts pozitīvs apvienojamo pašvaldību finanšu komisijas lēmums.

[2] Reorganizējamā pašvaldība, īstenojot projektus un slēdzot līgumus vai vienošanās par finansējuma piešķiršanu, uzņēmusies noteiktus pienākumus, piemēram, nodrošināt projekta iesniegumam atbilstošu projektā plānoto darbību ieviešanu, nodrošināt projektā sasniegto rezultātu ilgtspēju, saglabāt projektā radīto vērtību īpašumtiesības, uzglabāt ar projekta īstenošanu saistīto dokumentāciju u.c., tādējādi tie ir jāievēro un reorganizācijas process nevar šo atcelt. Tādējādi iegūstošā pašvaldība kā tiesību pārņēmējs pārņem visas ar projektu uzņemtās saistības un ir atbildīga par projekta rādītāju, mērķu sasniegšanu un uzturēšanu.

[3] Pēc uzraudzības perioda beigām un projektam sasniedzot mērķi, finansējuma saņēmējs var dalīt projekta mantu, t.sk. pašvaldības var vienoties un paredzēt savstarpējas kompensācijas u.c. mehānismus, bet līdz projekta beigām tajā ir jābūt vienam finansējuma saņēmējam ar pilnu atbildību par projektā plānoto rezultātu sasniegšanu.

[4] Attiecībā uz pašvaldību kapitālsabiedrībām ir jānošķir, vai pašvaldība līdziesaistās ar savu budžetu konkrētā projekta īstenošanā, jo tādā gadījumā pirms līguma par projekta īstenošanu slēgšanas pašvaldībai būs nepieciešams saņemt apvienojamo pašvaldību finanšu komisijas pozitīvu lēmumu, kas publiski privātai kapitālsabiedrībai vai pašvaldību kapitālsabiedrībai kā projekta iesniedzējam jāiesniedz CFLA. Citos gadījumos, kad līdzfinansējums projekta īstenošanai tiek nodrošināts no projekta iesniedzēja, kas ir publiski privāta kapitālsabiedrība vai pašvaldību kapitālsabiedrība, līdzekļiem, tad apvienojamo pašvaldību finanšu komisijas pozitīvs lēmums nav nepieciešams.

[5] Gadījumā, ja projekts uzsākts īstenots citai pašvaldībai nododamajā teritorijā, bet iegūstošā pašvaldība neatbilst Ministru kabineta noteikumu par attiecīgā specifiskā atbalsta mērķa vai pasākuma īstenošanu prasībām, vai nav reģionālas attīstības centrs, saistības tiek turpinātas, ņemot vērā Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pārejas noteikumu 14.punktu.

svarīgi